неделя, 3 февруари 2013 г.

С ПОСОКАТА НА ВЯТЪРА

http://www.sterado.biz/products.php?cat=2&scat=28



Вероятно за първи път през живота си сте видели ветропоказател на някоя илюстрация към детска приказка, без тогава (а и сега) да сте предполагали, че ветропоказатели съществуват от преди повече от 2000 години! Първият ветропоказател, за който има исторически данни, е бил монтиран през 48 година преди рождението на Христос върху „Кулата на ветровете” в Атина и е бил с изображението на морския бог Тритон.

Много по-късно – едва в началото на 18 век в Западна Европа по кулите и покривите – първоначално на обществените сгради, а след това все повече и на частните домове – се появяват красиви ветропоказатели. Освен да показват посоката на вятъра, много от тях са символизирали професията на собственика на дома, герба на фамилията или населеното място.

В наше време ветропоказателите изпълняват предимно декоративна функция, като най-използвания мотив е бил и си остава петелът. Съвременните ветропоказатели се изработват от всевъзможни материали – желязо, чугун, неръждаема стомана,  пластмаса, но все пак класиката си остава да бъдат направени красиво и дълготрайно от мед или медни сплави. Масовите ветропоказатели на дължина и височина обикновено са в рамките на 0.5 до 1 м, но има и доста изключения, като най-внушителното от тях се намира в Мичиган, САЩ и е високо 14.60 метра, дълго е 4.30 метра и тежи около 2 тона!

От така представената дотук информация можете да стигнете до неправилния извод, че интересът към ветропоказателите е подминал Азия. Точно обратното! Така популярното и у нас източно изкуство Фън Шуй (в превод „Вятър и вода”) препоръчва поставянето на ветропоказател на входа на предприятието, магазина, т.е. навсякъде там, където хората ходят да се трудят с цел да печелят пари. Според принципите на Фън Шуй, ветропоказателят би насочил правилно и би подобрил потока на енергията Ци, което от своя страна ще доведе до по-успешен бизнес с по-големи печалби. Точно в тази връзка бих искал да Ви разкажа нещо, което ми се случи неотдавна...

През един октомврийски следобед на миналата година в магазина ни влезе жена на средна възраст, поогледа се като видимо търсеше нещо конкретно. В отговор на моя въпрос, тя ми отвърна, че идва специално за ветропоказатели. Стори ми се странно, че купува еднакви ветропоказатели и с непринудено любопитство я запитах дали ще ги монтират на една и съща постройка. Тогава тя ми разказа, че със съпруга си имат магазини и че преди време над входа на един от тях са монтирали собственоръчно направен ветропоказател, след което оборотът на магазина е нараснал значително. Моето предположение, че причината за това се крие в по-добрата му локация, рухна, след като научих, че два от магазините са в съседство, предлагат еднакви стоки, но този с ветропоказателя прави неколкократно по-голям оборот от другия – дори и през нерадостната за търговците 2009 година...

Аз лично нямам нито коментар, нито обяснение, но със сигурност от малък, още от илюстрациите към детските приказки харесвам ветропоказатели.

 Автор: Радостин Крумов, www.sterado.bg

Няма коментари:

Публикуване на коментар